- الوارثین - https://www.alvaresin.com -

برای یک مهندس غریب

۳۳ سال از شهادت نابغه مهندسی رزمی میگذرد و او همچنان گمنام است
توی جبهه سعید صداش میکردند اما اسم شناسنامه اش جعفر بود
یکی دوسال قبل که هیات الوارثین به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان_معصومی درمنزلشان برگزار شد با نام شهیدان شجاعی فرد آشنا شدم.
منزل پدری این شهید در دولت آباد شهرری در همسایگی منزل خانواده شهیدان معصومی بود.
اون شب به علت ارتباطی که یکی از همرزمان با سردار بحرینی فرمانده لشگر مهندسی امام علی علیه السلام داشت ایشون به همراه چند تا از همرزمانش در جلسه حضور داشتند و در انتهای جلسه از سردار بحرینی خواستم از شهید جعفر(سعید) شجاعی فرد که روزگارانی به عنوان جانشین فرماندهی لشگر امام علی علیه السلام کمک کارشون بود قدری صحبت کنند.
مجید بحرینی فرمانده لشکر مهندسی امام_علی )ع) در دوران دفاع مقدس در رابطه با سعید شجاعی‌فرد فرمود: سعید در زمینه‌های مختلف مهندسی به خصوص در زمینه پل شناور مبتکر خوبی بود. بعد از  عملیات بدر،  خیبر و عملیات والفجر ۸
سعید توانست با ابتکارات خوب خود موفقیت‌هایی بدست آورد. او مدام در حال فعالیت بود و از پذیرفتن ماموریت و گرفتن کار واهمه نداشت. امور را با توکل بر خدا می‌پذیرفت و به خوبی هم انجام می‌داد.
تمامی نیرو‌های لشکر، سعید را از نظر اخلاقی خوب می‌شناختند و او را واقعا دوست داشتند.
شهید سعید شجاعی فرد از اول جنگ فعالیت‌های متنوعی داشت و یک فرد شناخته شده‌ای در بین فرماندهان مخصوصا در جنوب بود. هنوز داغ سعید برای ما تازه است و ما هر موقع به یادش می‌افتیم ناراحت می‌شویم».
سردار محمد وفائی مسئول مهندسی رزمی نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس نیز در رابطه با خصوصیات شهید سعید شجاعی گفت:
این شهید بزرگوار یک فرد صاحبنظر در امر #مهندسی_جنگ با اطلاعات کافی بود که از اول جنگ در بعد مهندسی فعالیت داشت. وقتی که به تک ‌تک محور‌های عملیاتی می‌رفتیم آثار این عزیزان بالاخص این شهید عزیز مشهود بود. یکی از فعالیت‌های وی این بود که در زیر آتش دشمن در  عملیات بدر نزدیک به ۱۱ کیلومتر پلی احداث کرد که به وسیله آن، #جاده_خندق حفظ شد. این پل‌ها را شجاعی‌ها می‌زدند که در زیر رگبار مسلسل و بمباران هواپیما‌ها و توپخانه و با شهامت تمام پلی عظیم را نصب و یا جاده‌ای حساس را احداث می‌کردند و دنیا را مایوس می‌کنند.
ازجمله فعالیت های این فرمانده شهید نصب پل عظیم عملیات خیبر بود.
پلی که به همت مهندسان جهاد سازندگی ساخته شد و با ایثار و دلاوری شهید سعید شجاعی فرد و همرزمانش در مهندسی رزمی در زیر آتش شدید توپخانه و بمباران هواپیماهای دشمن به طول ۱۳ کیلومتر در میان آبهای هور نصب گردید
سردار شهید سعید شجاعی فرد در سن ۲۳ سالگی قبل از عملیات والفجر ۸ در منطقه ام الرصاص در۱۶ بهمن ماه ۶۴ مزد جهادش را دریافت کرد و عروس شهادت را در آغوش کشید.
پیکر مطهر این سردار مظلوم در قطعه ۲۷ گلزارشهدای بهشت زهراء(س) در کنار برادر شهیدش در خاک آرمید.
?

 

 

روایت شنیدنی افتخار شهرری شهید مهندس جعفر شجاعی فرد از ساخت و اجرای پل خیبر