کد خبر:12318
پ
۲۱
عملیات ها در ماه رمضان

ماه رمضان در جبهه چگونه میگذشت

آیا در جبهه اصرار بر روزه داری بود؟ در ۸ سال دفاع مقدس یعنی از سال ۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد شروع ماه رمضان در تیرماه بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال ۶۷ ماه رمضان در فروردین واردیبهشت ماه قرار گرفت و نتیجه اینکه در هشت سال دفاع مقدس ماه رمضان بین […]

آیا در جبهه اصرار بر روزه داری بود؟

در ۸ سال دفاع مقدس یعنی از سال ۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد شروع ماه رمضان در تیرماه بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال ۶۷ ماه رمضان در فروردین واردیبهشت ماه قرار گرفت و نتیجه اینکه در هشت سال دفاع مقدس ماه رمضان بین دو فصل بهار و تابستان واقع شد.
این روزها در سایت ها و فضای مجازی به مناسبت ماه رمضان مطالبی دیده میشود که عده ای سعی دارند با خاطرات نه چندان دقیق به روزه داری رزمندگان در جبهه و در ماه رمضان بپردازند و متاسفانه اینچنین القاء کنند که رزمندگان علی رغم دستور فرماندهان و تاکید مبلغین دین که در جبهه ها حضور داشتند بر واجب نبودن روزه داری برای رزمندگان باز در جبهه های مختلف با وجود گرمای زیاد و ماموریت های عملیاتی برای نزدیکی به خدا روزه میگرفتند.
البته این نوشته تعرضی به عملیات هایی که در ماه رمضان انجام شد و شهدای این عملیات ها ندارد. موضوع اصلی این نوشته روزه داری در جبهه هاست.
در دفاع مقدس قاطبه رزمندگان ما ملکف بودن وتقلیدشان از امام عزیز بود و در حکم شرعی همه رزمندگان به عنوان مسافرقلمداد میشدند و عمده آنها وفرمانده هانشان اختیاری از خود نداشتند که درمکان ها و مقرهای مختلف در مناطق عملیاتی قصد ده روزه کنند ونماز ها را کامل خوانده وروزه ها را بگیرند.
و به اعتراف همه رزمندگان در سال های دفاع مقدس امر و دستور فرمانده درحین وقبل از عملیات نافذ بود و شرعا رزمنده ای جایز نبود خلاف دستور آنان عمل کند.
البته محدود رزمندگانی بودند که در جبهه روزه دار بودند.
من جمله: اون هایی که توی جبهه #راننده بودند مثل راننده های #کامیون ، #تانکر_آب،راننده وسایل نقلیه ی سبک که خودرو تحویلشان بود. چون بین مقرهای #پشتیبانی و #عملیاتی در تردد بودند به فتوای امام، کثیر السفر و یا دائم السفر بودند و باید روزه میگرفتند.
رزمندگانی که در #پادگان ،مقرهای #پشتیبانی و یا خطوط #پدافندی مدت طولانی مستقر بودند و جابجایی نداشتند اونها هم با اجازه فرمانده هانشون روزه دار بودند.

مخلص کلام اینکه رزمندگان اسلام بنده خدا بودند و نه بنده خود.
قرار بود در جبهه به دشمن مهلت نفس کشیدن ندهند.
در ماه رمضان به دستور فرمانده هانشون روزه ها رو نمیگرفتند و خیلی هاشون هم شهید شدند.

این چند سطر رو نوشتم برای نسلی که اون روزها رو ندیده و زندگی رزمندگان در جبهه رو از زبان این و آن میشنود تا بداند که در ماه مبارک رمضان در جبهه چه میگذشت.
ماه رمضان در سال های دفاع مقدس بر رزمندگان تخریبچی لشگر۱۰ سید الشهداء(ع) به اطاعت خدا میگذشت وبه غیر از چند نفر که تعدادشون از انگشتان دو دست فراتر نمیرفت مابقی رزمندگان تخریبچی مجاز به روزه داری نبودند.
ودلیل آن آمادگی برای ماموریت های عملیاتی بود.
جامانده از #شهدا
#جعفر_طهماسبی

#ماه_رمضان_در_دفاع _مقدس(بعد از حمله صدام)
۱️⃣سال۶۰ تیر … مرداد
۲️⃣سال ۶۱ تیرماه
۳️⃣سال۶۲ خرداد… تیر
۴️⃣سال ۶۳ خرداد..تیر
۵️⃣سال ۶۴ خرداد
۶️⃣سال ۶۵ اردیبهشت…خرداد
۷️⃣سال ۶۶ اردیبهشت..خرداد
۸️⃣سال ۶۷ فروردین..اردیبهشت

سفره نهاردر ماه رمضان?????? و سفره ای پر از شهید
خردادماه ۱۳۶۴مقرالصابرین-شهدای کنارسفره-ازسمت راست-شهیدعباس بیات-شهیدرحمان میرزازاده-شهید اکبرعزیززاده-شهیدمرتضی ملکی-شهیدمحمدبهشتی-شهیدسیدمحسن جلادتی-شهیدپیام پوررازقی-شهید حاج قاسم اصغری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید