کد خبر:14047
پ
alvaresin-0154

ورود به جزیره شلحه و ام الطویل

درحالی‌که لشکر آماده عملیات در بیرون جزیره صالحیه بود، از ساعت ۲۳:۳۰ (۲۸/۱۰/۱۳۶۵) تا ۳ بامداد (۲۹/۱۰/۱۳۶۵) با تصمیم مسئولان قرارگاه نجف، ۲ بار مأموریت لشکر سیدالشهدا تغییر یافت. اما نهایتاً در ساعت ۲:۳۰ بامداد، قرارگاه اعلام کرد: لشکر انصارالحسین فعلاً بخشی از مأموریت خود ـ تأمین مبادی ورودی جزیره صالحیه ـ را انجام داده […]

درحالی‌که لشکر آماده عملیات در بیرون جزیره صالحیه بود، از ساعت ۲۳:۳۰ (۲۸/۱۰/۱۳۶۵) تا ۳ بامداد (۲۹/۱۰/۱۳۶۵) با تصمیم مسئولان قرارگاه نجف، ۲ بار مأموریت لشکر سیدالشهدا تغییر یافت.
اما نهایتاً در ساعت ۲:۳۰ بامداد، قرارگاه اعلام کرد: لشکر انصارالحسین فعلاً بخشی از مأموریت خود ـ تأمین مبادی ورودی جزیره صالحیه ـ را انجام داده و لشکر۱۹ فجر نیز درحال عبور از این لشکر برای رفتن به داخل این جزیره است. بنابراین لشکر سیدالشهدا باید قسمتی از مأموریت لشکر انصارالحسین ـ تأمین حاشیه شمالی بیرونِ جزیره ـ را انجام دهد. در چنین وضعیتی ساعت ۳:۰۸ بامداد روز ۲۹/۱۰/۱۳۶۵، با اصرار فرمانده نیروی زمینی سپاه و مسئولان قرارگاه نجف، فرمانده لشکر سیدالشهدا(ع) به گردان علی‌اصغر و گردان حضرت زینب(س) دستور داد تا با پیشروی روی دو طرف جادة شهید میررضی، سمت راست جزیره صالحیه را تصرف و تأمین کنند و رمز عملیات را نیز اعلام کرد. هدف از اجرای عملیات لشکر سیدالشهدا تأمین جناح راست عملیات لشکر۱۹ فجر در جزیره صالحیه بود.

ساعتی بعد، مشخص شد که لشکر انصارالحسین هنوز موفق به اجرای مأموریت اصلی خود ـ پاک‌سازی نخلستان‌های سمت راست جزیره صالحیه ـ نشده است. فرمانده قرارگاه نجف در تماس‌های مکرر با لشکر سیدالشهدا خواستار تکمیل مأموریت لشکر انصارالحسین توسط این لشکر گردید.

پس از ابلاغ این مأموریت جدید، فضلی ضمن تماسی با مسئول محور دستور داد: «شما مأموریت قبلی را انجام نداده و جاده آجرلو به‌سمت راست را تا الحاق با (لشکر) المهدی تأمین و پاک‌سازی کنید.»

کشاندن گردان علی‌اصغر ـ که مقداری در جاده شهید میررضی بالا رفته بود ـ به‌سمت جاده شهید آجرلو تاحدی باعث ازدست‌رفتن زمان بود و علاوه‌براین در زیر آتش پرحجم* و در آن موقعیت کار مشکلی بود، لذا مسئول محور برای اجرای این مأموریت گردان بعدی ـ حضرت زینب(س) ـ را وارد عمل کرد. گردان حضرت زینب ابتدا روی جاده شهید آجرلو آمده و سپس به‌سمت راست گسترش پیدا کرد و نزدیک صبح با رزمندگان لشکر المهدی الحاق کرد.

ورود به جزایر صالحیه و ام‌الطویل

گردان علی‌اصغر که پدافند قسمتی از جاده شهید آجرلو را برعهده داشت و تا نزدیکی پل ورودی جزیره صالحیه پیشروی کرده بود، منتظر بود تا لشکر فجر داخل جزیره را تأمین کند، ولی به‌علت ناکامی لشکر فجر در تأمین سرپل و ورود به داخل جزیره، این گردان تا صبح معطل ماند.** این گردان صبح با اطلاعاتی که از داخل جزیره توسط چند اسیر عراقی به دست آورد، وارد جزیره شد و سرپل ورودی به جزیره را تأمین کرد. سپس یک دسته از نیروهای این گردان وارد جزیره شده و ضمن انهدام تیربار دشمن و گرفتن تعدادی اسیر در مدخل ورودی جزیره ام‌الطویل، پل اتصالی این جزیره با جزیره صالحیه را تأمین و در این نقطه حدود ساعت ۸:۳۰ صبح با نیروهای لشکر۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) الحاق کردند.

مأموریت جدید در جزیره صالحیه

ساعت ۹:۳۰ صبح روز ۲۹/۱۰/۱۳۶۵، فرمانده قرارگاه نجف در تماس با فرمانده لشکر سیدالشهدا(ع) مأموریت عملیات داخل جزیره صالحیه را که برعهده لشکر۱۹ فجر بود، به این لشکر واگذار کرد. فضلی با این شرط که لشکرهای انصارالحسین و ۱۹ فجر جاده سمت راست بیرون جزیره (جاده شهید میررضی) را تأمین کنند، حاضر به قبول مأموریت جدید شد.

با پذیرش شرط تعیین‌شده ازسوی قرارگاه نجف، فضلی به گردان علی‌اصغر(ع) مأموریت داد که در دو جاده اصلی جزیره صالحیه (جاده کیانپور و جاده رحمانی) به‌سمت عمق برود. گردان حضرت زینب(س) نیز همچنان وظیفه پدافند روی جاده شهید آجرلو و حفظ الحاق با لشکر المهدی را برعهده داشت.

گردان علی‌اصغر چون قبل از ابلاغ این مأموریت، روی پل انتهای جزیره به‌سمت جزیره ام‌الطویل را تأمین کرده بود، حدود ۳۰۰ متر در جزیره پیشروی کرد.

ساعت ۱۱ صبح، گردان زهیر نیز وارد جزیره شد. نیروهای این گردان هم موفق شدند حدود ۵۰ متر دیگر از عمق جزیره را پاک‌سازی و تأمین کنند. ساعت ۱۴ گردان حضرت قاسم هم به داخل جزیره آمد و این ۳ گردان توانستند حدود ۱۰۰۰ متر در جزیره پیشروی کنند. حجم فراوان آتش دشمن و به‌ویژه همگام نبودن لشکر انصارالحسین از سمت راست جزیره و درنتیجه تأمین نشدن این جناح باعث شد که مسئول محور لشکر سیدالشهدا به فرماندهان گردان‌ها تأکید کند که در جزیره صالحیه بیشتر از ۷۰۰ متر جلو نروند چون از سمت (جناح) راست تأمین نیستند. لذا نیروها کمی عقب‌تر آمده و موضع دفاعی خود را محکم کردند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید