کد خبر:14005
پ
alvaresin-0134

مرحله دوم عملیات کربلای ۵

با انتقال گردان زهیر به ضلع شمالی کانال ماهی ـ که از صبح روز دوم عملیات انجام شد ـ زمینه‌های ورود لشکر سیدالشهدا(ع) به منطقه جدید فراهم گردید. گردان‌های لشکر سیدالشهدا(ع) حدود ساعت ۱۸ حرکت خود را آغاز کردند تا به نزدیک‌ترین نقطه برای رهاشدن برسند. رزمندگان دو گردان زهیر و حضرت قاسم ساعت ۲۱ […]

با انتقال گردان زهیر به ضلع شمالی کانال ماهی ـ که از صبح روز دوم عملیات انجام شد ـ زمینه‌های ورود لشکر سیدالشهدا(ع) به منطقه جدید فراهم گردید. گردان‌های لشکر سیدالشهدا(ع) حدود ساعت ۱۸ حرکت خود را آغاز کردند تا به نزدیک‌ترین نقطه برای رهاشدن برسند.
رزمندگان دو گردان زهیر و حضرت قاسم ساعت ۲۱ به کانال ماهی رسیدند و با عبور از این کانال و استقرار در کانال نفررو دژ اول (غرب کانال ماهی)، تا ساعت ۲۲:۳۰ در این کانال منتظر دریافت دستور بودند. ساعت ۲۲:۵۰ رمز عملیات توسط سیدحسین میررضی (مسئول طرح و عملیات لشکر سیدالشهدا) قرائت شد و این دو گردان به‌سوی اهداف تعیین‌شده حرکت کردند.

گردان حضرت قاسم از امتداد کانال ماهی به‌سمت نوک این کانال حرکت کرد و ۱۵ دقیقه بعد از حرکت به‌سمت نوک (جنوب) کانال ماهی، با نیروهای دشمن درگیر شد و درهمین‌حال حرکت خود را به‌سمت هدف (نوک کانال) نیز ادامه داد. این گردان حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد به محل تعیین‌شده جهت الحاق با لشکر عاشورا؛ یعنی پیچ جاده آسفالت رسید، ولی چون نیروهای لشکر عاشورا موفق نشده بودند فاصله نوک کانال تا پیچ جاده آسفالت را بالا بیایند، فرمانده گروهان شهادت با یک دسته از نیروهای این گروهان تا نوک کانال ماهی پیشروی کرده و حدود یک ربع بعد، در این محل با تعدادی از نیروهای لشکر عاشورا الحاق کردند.

ناکامی گردان زهیر

گردان زهیر نیز پس از اعلام رمز عملیات به‌سوی اهداف حرکت کرد. نیروهای این گردان باوجود پیشروی بیش از میزان تعیین‌شده، دومین دژ سراسری را که ـ به‌عنوان هدف در عمق تعیین شده بود – پیدا نکردند. این گردان به‌علت تطابق نداشتن عوارض روی زمین با عوارض ترسیم‌شده روی کالک و نقشه به هدف‌های موردنظر نرسید.

داود حیدری فرمانده گردان وضعیت خود را در منطقه چنین گزارش می‌کند: «به ما گفته بودند که در فاصله حدود ۱۶۰۰ متری کانال یک دژ سراسری است ما هرچه رفتیم به دژ نرسیدیم ولی فاصله‌ای که رفتیم خیلی بیشتر از مسافتی است که می‌بایست می‌رفتیم. دوباره برگشتیم عقب، ولی دژ را پیدا نکردیم. اطلاعات عملیات هم اطلاعات کافی از منطقه ندارد. وی پس از جست‌وجوی بسیار آثاری از یک دژ می‌یابد و در گزارش به مسئولان لشکر می‌گوید: «… من از روی دژ حرکت کردم، دژ در یک جا قطع شد، روی جاده آسفالت [دوم غرب کانال ماهی] هم رفتم دوباره به دژ برگشتم. دژ در یک جا قطع می‌شود.

گردان زهیر مجموعاً ۳ بار در عمق به‌سمت جلو و عقب حرکت کرد، ولی موفق به پیداکردن دژ سراسری دشمن نشد و در بی‌سیم اعلام کرد در این منطقه دژ وجود خارجی ندارد.* از سوی دیگر ناهماهنگی بین فرمانده گردان زهیر با فرمانده گردان مالک اشتر لشکر حضرت رسول(ص) به‌عنوان گردان‌های هم‌جوار در منطقه و نبود هماهنگی از قبل و نداشتن اطلاعات کافی و صحیح از منطقه باعث شد که این دو گردان به نتیجه مشخصی برای الحاق نرسند

کلیدواژه : حاج یدالله ایزدی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید