کد خبر:11896
پ
photo_2019-12-22_15-28-04
شرح عملیات لشکر

مرحله پنجم عملیات کربلای پنج

ساعت ۴ بعدازظهر روز ۲۹/۱۰/۱۳۶۵، درحالی‌که هنوز نیروهای لشکر سیدالشهدا(ع) در #جزیره_صالحیه درگیر بودند، طی جلسه‌ای در قرارگاه نجف، با حضور فرمانده لشکر سیدالشهدا(ع) و مسئولان قرارگاه‌های قدس، نجف و جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه نتیجه عملیات شب گذشته و روز جاری بررسی شد. پس از ارائه گزارش عملکرد یگان‌های تحت‌امر قرارگاه نجف و بررسی […]

ساعت ۴ بعدازظهر روز ۲۹/۱۰/۱۳۶۵، درحالی‌که هنوز نیروهای لشکر سیدالشهدا(ع) در #جزیره_صالحیه درگیر بودند، طی جلسه‌ای در قرارگاه نجف، با حضور فرمانده لشکر سیدالشهدا(ع) و مسئولان قرارگاه‌های قدس، نجف و جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه نتیجه عملیات شب گذشته و روز جاری بررسی شد. پس از ارائه گزارش عملکرد یگان‌های تحت‌امر قرارگاه نجف و بررسی آخرین وضعیت منطقه، تصمیم گرفته شد حمله به مواضع دشمن تداوم یابد. براین‌اساس به لشکر سیدالشهدا ابلاغ شد خط جزیره صالحیه را تحویل تیپ بدر داده و هم‌زمان با تیپ بدر ـ که در ادامه خطی که از لشکر سیدالشهدا تحویل می‌گرفت، عمل می‌کرد ـ در جاده سمت راستِ بیرون جزیره (جاده شهید میررضی) عمل کند و از پل ورودی به جزیره حدود یک کیلومتر بالاتر رفته و منطقه‌ای به عرض ۲۰۰ متر به راست داخل نخلستان‌های سمت راست جاده را پاک‌سازی کند. همچنین مقرر شد ادامه نخلستان‌های سمت راست لشکر سیدالشهدا را هم لشکر انصارالحسین و لشکر ویژه شهدا پاک‌سازی کند.

ساعت #شروع_عملیات ۷ صبح روز ۳۰/۱۰/۱۳۶۵ تعیین شد.* در این مرحله از عملیات هدف آن بود با که استفاده از لشکرهای سیدالشهدا، انصارالحسین و ویژه شهدا، خط دفاعی قرارگاه نجف یک گام جلو کشیده شده و دستاورد روز قبل، تثبیت شود. برای این مرحله از عملیات #گردان_المهدی در نظر گرفته شد و گردان‌های #حضرت_قاسم و #زهیر ـ که در مرحله چهارم عملیات لشکر از حدود ظهر به منطقه آمده، در داخل جزیره وارد عمل شده بودند و آسیب کمتری به آنها رسیده بود ـ به‌عنوان احتیاط قرار داده شدند.

???? شرح عملیات لشکر (مرحله پنجم)

گردان المهدی هم‌زمان با تحویل دادن خط جزیره صالحیه به تیپ بدر در صبح روز ۳۰/۱۰/۱۳۶۵،* از تقاطع جاده میررضی و آجرلو به‌سمت بالا و در عمق حرکت کرد و بعد از عبور از یکی از گردان‌های لشکر انصارالحسین ـ که ۱۰۰ متر بالاتر از جاده آجرلو مستقر بود ـ پیشروی خود را آغاز کرد. پیشروی این گردان به‌دلیل حرکت از روی جاده به‌خوبی انجام می‌شد و نیروهای این گردان تا ظهر همان روز توانستند حدود ۱۵۰۰ متر روی جاده میررضی پیشروی کنند.

باتوجه‌به حرکت سریع گردان المهدی از روی جاده و پیشروی نکردن یگان‌های طرفین این گردان در نخلستان‌های سمت راست و جزیره صالحیه، فشار به گردان المهدی هم از سمت چپ و هم ازطرف راست شدید بود. به همین دلیل نیروهای این گردان تا شب در منطقه مقاومت کردند، اما حدود ساعت ۲۱ در تاریکی شب به‌علت احتمال دور خوردن و محاصره‌شدن، کمی عقب‌تر آمدند و ۵۰۰ متر بالاتر از پل ورودی به جزیره مستقر شده، به پدافند پرداختند.

فردای این روز (۱/۱۱/۱۳۶۵) به‌منظور کاستن از فشار طاقت‌فرسای دشمن به گردان المهدی، گردان امام سجاد به کمک آن گردان فرستاده شد.(۶۳) گردان امام سجاد(ع) برای دفاع از بخش‌های تصرف‌شده جزیره صالحیه تحت‌امر لشکر امام رضا(ع) قرار گرفت و پدافند قسمت پایین جزیره را عهده‌دار شد.

???? تردید فرماندهان درخصوص ادامه عملیات

فرمانده کل سپاه در جمع فرماندهان یگان‌ها در روز ۳۰/۱۰/۱۳۶۵ مقرر کرد خط دفاعی در دژِ خط نهر جاسم و مواضع جزیره صالحیه مستحکم شود. در جلسه فرماندهان قرارگاه نجف در صبح روز ۱/۱۱/۱۳۶۵ نیز قریب‌به‌اتفاق این افراد معتقد بودند که تداوم عملیات غیرممکن است و فقط درباره اینکه در وضعیت فعلی عملیات متوقف شود یا تا نهر (۳ کیلومتر جلوتر از نهرجاسم) پیش رفته و سپس به تثبیت پرداخته شود، اختلاف نظر داشتند. فرماندهان در خط مقدم نبرد باتوجه‌به حجم وسیع و فزاینده آتش دشمن و کمبود توان یگان‌ها معتقد بودند که برای عملیات حتی یک گردان، باید تمام واحدهای یگان را وارد عمل کرد و تاکنون کادر یگان‌ها تلفات بیش از حدی را متحمل شده‌اند. فرمانده لشکر سیدالشهدا نیز اعتقاد داشت که باید به نیروها مرخصی داد و لشکر را بازسازی کرد که با توان بهتری وارد عمل شوند.

منبع
یدالله ایزدی
کلیدواژه : حاج یدالله ایزدی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید